Monday, October 12, 2009

KITA HANYA TETAMU SENJA

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja

Bila cukup detik kembalilah Kita kepadanya

Kita datang ini kosong tangan dada

Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala


Pada tetamu yang datang dan

Kenal jalan pulang

Bawalah bakti mesra kepadaTuhan kepada Insan

Pada tetamu yang datang

Dan lupa jalan pulang

Usahlah derhaka pula

Pada Tuhan kepada insan


Bila kita lihat manusia lupa tempat

Atau segera sesat puja darjat Puja pangkat

Segera kita insaf kita ini punya kiblat

Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat

Hingga mesti merempat ke laut biru Ke kuning darat

Harus kita lekas sedar penuh pada tugas

Harus kita tegas sembah Seluruh rasa belas


Kita datang ini satu roh satu jasad

Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat

Kita datang ini satu roh satu jasad

Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat


"KITA HANYA TETAMU SENJA.."

-A Samad Said-

memang benar seperti apa yg tertulis dalam puisi A Samad Said yg kita nie hanya tetamu senja. yelah, kita nie hidup pun berapa lama jer...sampai masa malaikat maut dtg jemput dah kita kena pergi. So, selagi hidup nie lah kita kena berbakti pada agama, berbakti pada insan untuk bekalan di 'sana' . Tapi bknlah bermaksud kita tak perlu hiraukan dunia...Tapi kekadang aku jd bingung dengan diri sendiri. Kenapa? Puas aku melawan dan terus melawan utk balik ke pangkal jalan. tapi sangat susah...sangat sakit jiwa aku melawan nafsu...melawan godaan duniawi yg semakin menjadi-jadi...semakin kuat aku melawan makin kuat godaannya...makin kuat bisikan syaitan. terasa dekat sgt bisikan itu. aku rasa sgt lemah. mungkin terlalu lama aku dihanyutkan oleh arus dunia dan aku dah terbiasa asyik berkhayal leka dengan buaian nafsu bertuankan syaitan...tapi aku tetap berazam utk meneruskan jihad ini dan aku tetap berdoa semoga ditemukan Allah jalan utk aku pulang ke tempat asalku sebagaimana janji Allah Empayar Islam tetap akan bangkit sebelum kiamat seperti itu juga aku-semoga empayar imanku bangkit sebelum aku temui kiamatku...amin...

No comments:

Post a Comment